Toate autovehiculele noi introduse pe piata UE vor trebui sa fie echipate cu sisteme avansate de siguranta

Începând de la jumătatea anului 2022, toate autovehiculele noi introduse pe piața UE vor trebui să fie echipate cu sisteme avansate de siguranță.

În urma unui acord convenit cu Parlamentul European în luna martie, Consiliul a adoptat saptamana trecuta un regulament privind siguranța generală a autovehiculelor și protecția ocupanților vehiculelor și a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, în încercarea de a reduce semnificativ numărul victimelor accidentelor rutiere.

“Aceste norme noi ne vor ajuta să reducem emnificativ numărul de decese și răniri grave pe drumurile din UE. De asemenea, ele vor spori competitivitatea producătorilor europeni de autovehicule pe piața mondială.”
Timo Harakka, ministrul finlandez al ocupării forței de muncă

La zece ani de la adoptarea regulamentului precedent, noul regulament privind siguranța generală dă un nou impuls acțiunilor UE în domeniul siguranței rutiere. Pentru prima dată, acesta abordează preocupările specifice ale utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii.

Conform noilor norme, toate autovehiculele (inclusiv camioanele, autobuzele, camionetele și vehiculele sportive utilitare) vor trebui să fie echipate cu următoarele elemente de siguranță:

  • sistem inteligent de asistență pentru controlul vitezei;
  • facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest;
  • sisteme de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto;
  • sisteme de avertizare privind starea avansată de distragere a atenției conducătorului auto;
  • semnale pentru frânare de urgență;
  • sisteme de avertizare la mersul înapoi;
  • dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele;
  • monitorizarea precisă a presiunii în pneuri.

Pentru autoturisme și camionete vor fi necesare măsuri avansate suplimentare de siguranță. Acestea includ:

  • sisteme avansate de frânare de urgență;
  • sisteme de urgență de menținere a benzii de circulație;
  • zone extinse de protecție a capului în cazul unui impact, care pot reduce vătămările în cazul unor coliziuni cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii.

Pe lângă cerințele generale și sistemele existente (precum sistemele de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulație și sistemele avansate de frânare de urgență), camioanele și autobuzele vor trebui să fie proiectate și construite în așa fel încât unghiurile moarte din jurul vehiculului să fie reduse în mod semnificativ. De asemenea, ele vor trebui să fie echipate cu sisteme avansate capabile să detecteze pietonii și bicicliștii situați în imediata apropiere a vehiculului.

În plus, regulamentul permite Comisiei să adopte norme specifice privind siguranța vehiculelor care funcționează cu hidrogen și a vehiculelor automate. La un nivel mai general, regulamentul prevede actualizarea noilor specificații de către Comisie, pentru a se ține seama de evoluțiile tehnice viitoare.