De ce antreprenoriatul e greu de învățat și câteva idei care să te ajute

Autor: Mircea Căpățână, co-founder Smart Bill

Pe scurt: pentru că fiecare afacere are particularitățile ei. De loc, de timp, de echipă, de piață, de șansă etc. Nu e ca la școală unde materiile sunt aceleași pentru toți. Acum vreo 12 ani, când am început noi cu Smart Bill, încă erau puține resurse din care să înveți business, puține evenimente, puține ocazii de networking.

De ce e greu să înveți business

1. Din experiența mea, problemele antreprenorilor sunt destul de general-valabile. Din păcate nu și rezolvările la aceste probleme. Pe acelea va trebui să le descoperi tu. Mă refer la soluții concrete, nu la generalități-banalități: ai nevoie să te promovezi pe Facebook. #wowcaptainobvious

2. 90% dintre afaceri rămân mici sau dispar (am să repet treaba asta ca pe o mantră, până nu va mai fi valabilă), deci cei care au ajuns în punctul în care să poată da sfaturi relevante sunt puțini, nu au timp și, unii, nici înclinația sau dorința să facă asta. #ghinion

3Aceia care pretind că te duc la succes fără sa fie cu tine acolo, în firmă, suficient de mult timp, îți vând generalități. Nu spun că nu sunt adevărate, căci apa e, într-adevăr, udă. Din păcate unii antreprenori sunt la un nivel atât de jos încât descoperă cu fascinație acest lucru. Șarlatanismul stă în promisiunea exagerată a unui succes spoit în clișee motivaționale și creșteri fabuloase. De la oamenii aceștia învață un lucru: să vinzi. E esențial acest skill. Probabil cel mai important dintre toate!

4. Mbun, dar sunt unii care vin acolo la tine în firmă, consultanții de business. Business, în general, adică știe bine din toate, nu e „doar” un specialist în marketing sau finanțe. Cu ei e altă bubă! Fac o paranteză să explic o problemă pe care o au consultanții.
Unul dintre elementele ce definesc un business este scalabilitatea. Ce fel de „animal” e și cum crește el. Din acest punct de vedere cel mai nefericit model este man-hour, în care se vinde timp, iar, dintre afacerile man-hour, cel mai nefericit e cel în care ești one-man-show și nici nu prea ai cum să înveți meseria pe altcineva, căci dacă ar ști ca și tine, de ce ar mai lucra pentru tine? Practic consultanța are cel mai nefericit model de business. Și atunci întrebarea firească e: de ce ar alege cineva, care chiar știe business cât să te crească pe tine, un asemenea model? Simplu: pentru că nu știe așa bine.

5. Înca mai avem ceva presă de business. Scaneaz-o! E musai să știi ce se întâmplă în jur. Jurnaliștii scriu noutăți, scriu despre alții, îți prezintă trenduri, dar nu te aștepta să înveți business din presă.

6. Cărțile bune, precum și evenimentele și workshop-urile bune trebuie consumate însă au și acestea limitarile lor. Pentru că viața bate filmul, de aceea.

Deci suntem cam singuri pe acest drum?
Dacă ai asociați mai puteți plânge împreună. Pe bicicletă sau în Mercedes. Dacă ești singur, oh boy!

Și totuși, ce să facem?

În primul rând să înțelegem Ce putem obține în acest demers, de a învăța și apoi de la Cine. La început ești #birdboxchallenge prin antreprenoriat. Ce poți obține sunt instrumente gen lanternă, busolă, învățat să te ghidezi după stele, să faci foc din lemne și să te hrănești cu viermi și scorpioni ca Bear Grylls. Instrumentele acestea pot face diferența între supraviețuire în business și o altă poveste în care nu merge nimic în România.

De la Cine să-ți iei instrumente

  • Profesorul ideal ar fi concurentul tău cel mai de succes și care a pornit cam de la același nivel cu tine #captainobviousinmissionimpossible
  • Oameni cu experiență relevantă (bani nu înseamnă neaparat experiență relevantă și nici succesul în afaceri „shady”). Ca să-i recunoști, în general oamenii ăștia sunt la locul lor, cu bun simț, fără clișee, fără luciu și zeamă de stele și au un istoric despre care poți afla ușor. Da, sunt puțini și greu de prins. #doarnucredeaicaeusor
  • Specialiști din diverse domenii care fac bine un lucru, concret, la care vrei să devii și tu bun(icel). Gen Google AdWords.
  • Evenimente relevante cu speakeri relevanți #daăstaecuvântulcheie. În 2010 am fost la o mare conferință a unei mari firme de evenimente cu mari speakeri din mari companii. Știi ce am învățat de la directori de telcom și de la marketeri din companii de energie? Că nu am nimic de învățat de acolo. #nuerarelevant #lecțieînvățatăpebanibuni
  • Cărți și articole #aighicitrelevante. Poate e tare gymul tău din Berceni, dar dai peste The Innovator’s Dilema și începi să visezi că „porcul” tău poate zbura și te frustrezi maxim că nu reușești. #zboarăporculezboară. Românești sunt puține cărți despre antreorenoriat. Recomand „Antreprenoriat” , cartea lui Marius Ghenea si tocmai a aparut „Eșecuri de succes” a lui Vlad Mocanu, care e o colecție de 70 de povești despre eșec.

De cine să fugi

  • De cine vinde glamour & success
  • De oricine vorbește din cărți și doar din cărți #spuneicasituștiisăcitești
  • De evenimente de duzină cu speakeri-sponsori și unde participanții speră doar să vândă și ei ceva. Baiu-i că la adunarea virginilor nimeni nu face sex. #ghiniontotal
  • Cam de toți motivaționalii #blablabla
  • De oricine îți dă lecții, dar nu are rezultate. De care rezultate? #relevanteee. Am înțeles, ai fost director la Vodrenkom, ia și vinde pixul ăsta, te rog!