Trei tineri din Galati revitalizeaza industria navala din Romania

Ca urmare a crizei financiare, industria navală din România a înregistrat, în perioada 2008-2018, pierderi de 34,47% în euro, iar abia în ultimii doi ani au apărut semne de creștere. Top 10 al firmelor de proiectare și arhitectură navală au afaceri de cca. 25 mil de euro, iar CA realizată de șantierele navale românești reprezintă 5% din PIB-ul României (650 mil. Euro anual), se arata intr-un comunicat de presa.

Deși industria are un trend ascendent în România, companiile care activează în domeniu întâmpină două probleme majore:

 

  1. Facultatea de Arhitectură Navală din Galați (singura de profil) este prea puțin cunoscută, motiv pentru care domeniul privat face eforturi alături de universitate pentru a promova domeniul;
  2. Numărul absolvenților care aleg să lucreze în străinătate este în creștere, deși salariile și oportunitățile de evoluție profesională sunt comparabile cu cele de la nivel european. Motivul este cunoașterea limitată a posibilităților pe care le au în România. Nu există șomeri în această industrie.

 

Un exemplu care susține cele de mai sus este povestea a 3 tineri arhitecți navali din Galați, care au revenit în țară acum 3 ani pentru a pune bazele unei companii de consultanță în industria navală – GLO Marine. Au început în 2016 cu o investiție de 40,000 de euro și 3 angajați, iar în prezent au 50 de angajați, creștere anuală a CA de peste 100% (CA proiectată pentru 2019 – 2 milioane de euro).

Pentru a susține industria, tinerii au încheiat un parteneriat cu facultatea prin intermediul ShipDX,  un concurs de proiectare navală adresat tinerilor, aflat la a doua ediție. Scopul este ca aceștia să ia contact încă din timpul facultății cu domeniul profesional în care vor activa, să cunoască beneficiile și, mai departe, să rămână în țară. Pe lângă premiile în valoare totală de 3000 de euro, tinerii au ocazia de a intra în contact cu nume importante din industrie și de a se face remarcați în vederea angajării, chiar de pe băncile facultății. Industria ia avânt, iar parteneriatele de acest gen pot fi soluția salvatoare în ceea ce privește migrația forței de muncă.

Drumul companiei tinerilor a început în Marea Britanie, unde Liviu Gălățanu a deschis în 2014 primul birou, alăturându-i-se ulterior și Alin Pohilcă, iar apoi, în România, Liviu Moise. Astăzi cea mai mare parte din activitate se desfășoară de la Galați, și punctul de lucru din Regatul Unit funcționează în continuare oferind consultanță în industria Oil & Gas. Cu o investiție inițială de 40,000 de euro, cei trei au intrat pe piața din România oferind servicii complete pentru importanți clienți din România și din străinătate precum: șantierul naval VARD Tulcea, NSK Ship Design, MEST Shipyards, All Stars Engineering, și alții.

Prin expansiunea companiei, cei trei antreprenori crează, de la an la an, noi locuri de muncă pentru tinerii ingineri din România. Dacă la începutul lui 2018 GLO Marine avea 25 de angajați, până la sfârșitul anului trecut au ajuns la 40, iar în prezent, compania are 50 de angajați, înregistrând o creștere de 40% în ultimele 4 luni. Plata acestora la nivel competitiv raportat la piața europeană este, de asemenea, o prioritate. „Oameni capabili se găsesc greu și cei mai buni pleacă în afară pe fondul unui boom în industria maritimă, în special în Germania și Finlanda. Este păcat, deoarece sunt oameni calificați pe care România trebuie să îi păstreze pentru a se dezvolta. Am reușit să întoarcem câțiva oameni din contracte în străinătate prin salarii bune pentru piața din România.” a declarat Alin Pohilcă, Business Development & Strategy Director.

 

În perioada următoare, pe lângă creșterea și dezvoltarea afacerii, gălățenii de la GLO Marine au ca scop atragerea și susținerea cât mai multor absolvenți ai Facultății de Arhitectură Navală. Toți cei trei antreprenori urmează programe doctorale pentru a putea transmite studenților de la Facultatea de Arhitectură Navală din Galați cunoștințele acumulate până acum, cât și încrederea pe care o au pentru industria navală din România. De asemenea, aceștia organizează ShipDX, un concurs de proiectare navală destinat studenților, în care GLO Marine a investit atât bani, cât și resurse importante de timp. În afară de premiile participanților în valoare totală de 3000 de euro, organizarea concursului a presupus costuri suplimentare de 4000 de euro. Aceste fonduri provin din resursele proprii GLO Marine și din atragerea unor sponsori importanți din industria navală: DMT Marine Equipment, DAMEN Shipyards si AVEVA Marine.